heartmathanders.blogg.se

Hej! Mina erfarenheter av HeartMath koncept!

Vad är HRV?

Publicerad 2013-01-22 22:07:00 i Allmänt,

Analys av hjärtfrekvensens variabilitet (HRV, heart rate variability) tillämpas t ex inom sjukvården för att påvisa, karaktärisera och mäta autonoma funktionsrubbningar vid diabetes och andra systemiska eller neurologiska sjukdomar samt hjärtsjukdomar. Hos patienter med dessa sjukdomar är det av direkt klinisk betydelse att identifiera fall med obalans, som kan medföra högre risk för livshotande rubbningar i hjärtrytm eller plötslig död. För friska människor är istället hjärtrytmen (HRV) ett utmärkt sätt att få feedback i realtid på hur kroppen egentligen mår och presterar. Hos friska individer varierar hjärtfrekvensen och blodtrycket från hjärtslag till hjärtslag. Förändringarna består av rytmer som speglar hur det autonoma nervsystemet reglerar sin blodcirkulation. En av dessa rytmer uppstår pga. att andningen ger upphov till tryckvariationer i bröstkorgen. Det påverkar hur mycket blod som rinner in i hjärtat från venerna vid varje hjärtslag. En annan rytm uppstår pga. att blodkärlens diameter ökar eller minskar allt eftersom blodet skickas till olika organ eller andra ställen i kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anders Nilsson

Jag heter Anders Nilsson, 47 år och arbetar som ansvarig för HeartMath i Skandinavien. Hur hjärtat, hjärnan och vårt HRV påverkas av våra emotioner är riktigt spännande. Följ gärna med mig genom mina funderingar och upptäckter av HeartMath koncept och forskning.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela